Mijn leven aan een (zijden) draadje - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Geert Biggelaar - WaarBenJij.nu Mijn leven aan een (zijden) draadje - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Geert Biggelaar - WaarBenJij.nu

Mijn leven aan een (zijden) draadje

Door: Geert van den Biggelaar

Blijf op de hoogte en volg Geert

28 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Hee!

Die titel klopt voor het vervolg van dit verslag niet helemaal, maar ik vond het wel een passende titel. Waarom? Dat lees je verderop in dit verslag!

Vorige week zaterdag zijn we op weg gegaan naar Hamilton. Hamilton is 4e stad van Nieuw Zeeland. Een beetje het Utrecht van Nieuw Zeeland dus. Alleen heeft de vierde stad hier 'slechts' 150.000 inwoners, tegenover een slordige 300.000 in Utrecht.

We gingen naar Hamilton, omdat we de Rugby-wk-finale wilden kijken in een grote, gezelligere stad. Eerst dachten we aan Wellington, maar we wilden dit weekend ook nog naar de Waitomo Caves, en die lagen op slechts een uurtje rijden van Hamilton af, dus toen was de keuze snel gemaakt.

Onderweg naar 'de grote stad' kwamen we langs het Nationale Oorlogsmuseum. Omdat we verder op deze zaterdag toch niets gepland hadden, besloten we maar eens een kijkje te gaan nemen. Ik vond het erg interessant, maar daardoor kwam ik wel tijd tekort. Om half 5 sloot het museum al, terwijl ik nog niet eens halverwege was!

In Hamilton aangekomen, besloten we nog even ergens een pilsje te pakken. Dit 'even' werd al gauw 'een paar pilsjes' en uiteindelijk waren we pas halverwege de nacht in ons hostel. Wel een gezellige avond gehad en ook weer nieuwe mensen leren kennen.

Voor de zondag hadden we de Black-Abyss-tour geboekt in de Waitomo-Caves. Deze Black-Abyss-tour was voor mij het nieuwe hoogtepunt van onze reis door Nieuw Zeeland tot nu toe. Onbeschrijflijk mooi en leuk! Als je ooit in Nieuw Zeeland komt, moet je deze tour zéker boeken. Allereerst daalden we, door middel van abseilen, 35 meter af in de grotten. Daarna kwamen we uit bij een soort kabelbaan, waar we aan moesten hangen, terwijl we geen hand voor ogen zagen, omdat het in de grotten zo gruwelijk donker was.

Vervolgens pakten we een luchtband en sprongen we met die band een 4 meter lager gelegen riviertje in. Erg koud, maar al gauw zagen we overal boven ons prachtige gloeiwormen. Een soort van sterrenhemel, maar dan nog mooier.

Nadat we een tijdje rond hadden gepeddeld in dit schitterende stukje grot, mochten we watervallen gaan beklimmen. Erg spectaculair en spannend.
Voor deze tour moest je niet claustrofobisch zijn, want soms moest je door gaten en gangetjes heen, waar je alleen tijgerend of kruipend doorheen kon. Zeker de moeite waard!

's Avonds stond de finale van het WK rugby op het programma. Wij hadden grote drukte verwacht in de stad, maar het was niet drukker dan tijdens het vorige EK voetbal op de markt in Uden.
Eerder op dit WK had Nieuw Zeeland nog gemakkelijk gewonnen van Frankrijk, maar dit keer bleef het tot de laatste minuut spannend. We merkten dat mensen om ons heen met de minuut zenuwachtiger werden, omdat die Fransen toch heel wat sterker waren dan vooraf werd gedacht! Uiteindelijk bleef het 9-8, waardoor het grote feest los kon barsten. 2 Minuten juichen, toeterende auto's en schreeuwende mensen, maar na 10 minuten was de stad weer net zo rustig als aan het begin van de avond. 'Nuchtere Nieuw-Zeelanders' is volgens mij dus een betere uitspraak dan 'Nuchtere Hollanders'.

Daarna nog even de kroeg in gegaan en uiteindelijk weer heelhuids in het hostel aangekomen.

Maandag was de nationale feestdag in Nieuw Zeeland, dus ook die dag waren we vrij. Redelijk vroeg op weg gegaan richting Palmerston North. Onderweg gestopt in Taupo, want Gerco en ik gingen bungyjumpen! Vandaar dus dat (zijden) draadje in de titel van dit bericht. Het was dan wel een elastiek in plaats van een zijden draadje, maar ik vond het toch wel een leuke titel :).

Ik verbaasde me erover hoe sober het 'tuigje' om je enkels is bij het bungyjumpen.. Maar goed... het zal wel veilig zijn, dacht ik. Ze telden af: 3,2,1, GO! En bij 'GO!' moest je gaan. Dat deed ik dus maar, en dat moment was meteen het leukste moment van de hele bungyjump. Het geeft echt een kick dat je jezelf over de angst heenzet. Verder vond ik het bungyjumpen nogal tegenvallen.. Het uitzicht was prachtig, maar in de spin op de kermis word je misselijker. Prijs-kwaliteitverhouding van de Black-Abyss tour van een dag eerder was een stuk beter!

Toen we weer in Palmerston North aankwamen, bleek dat er nieuwe Nederlanders in ons Hostel zijn gekomen. Met die mensen hebben we gisteren even een spelletje gedaan. Helaas zullen we met hen niet veel meer optrekken, want wij zitten alweer in onze laatste week in Palmerston North. Zij wisten ons al wel te vertellen dat boven de woonkamer gewoon een vet grote TV-kamer is! Dat heeft de beheerder ons nooit verteld! :O Gemeen! Er staat daar echt een TV van zo'n 50 inch, met talloze relaxte banken erbij.... Er zit zelfs een betaalde filmzender op, een soort van Canal+, en ook SkySport, de zender waar alle Rugbywedstrijden werden uitgezonden, was hier te ontvangen! Dat hadden we wel eerder willen weten!

Tot over een kleine maand!

• 29 Oktober 2011 - 11:36

Henk En Rikie:

Nou, wel spectaculair wat jullie allemaal doen. Houen zo en geniet nog van je laatste weken in Nieuw Zeeland!!! Groeten uit Heesch.

• 29 Oktober 2011 - 12:42

Inge Vd Biggelaar:

Nou dat was wel een erg leuk weekend geweest zo te lezen!! Geniet er nog maar van, voor je het weet ben je weer thuis.. Groetjes

• 29 Oktober 2011 - 13:21

Jan En Gerrie:

Je leven aan een (zijden) draadje. Wat een belevenis. Wat skon, ook de andere dingen die je daar mee maakt en ziet. Horen later zeker nog meer hiervan?

• 31 Oktober 2011 - 14:22

Marleen:

Klinkt allemaal erg leuk, behalve dan dat bungeejumpen, pffff, dat llijkt mij echt verschrikkelijk eng!
    Geniet er nog van!

Veel liefs van je zus.

• 07 November 2011 - 22:27

Hermien:

Ha Geert,

Alweer heel wat meegemaakt, geniet er maar van, Dingen om nooit te vergeten en hier in Uden en Schaijk draait alles gewoon door hoor.
    Nog veel plezier en tot gauw!!!!!!!!

• 14 November 2011 - 21:38

Marcel:

Die Abyss-tour lijkt me ook echt gaaf! Een stuk gaver dan bungeejumpen; is mij veel te eng...
    Geniet nog van je laatste weekje in Nieuw Zeeland. Daarna een goede reis naar huis!

Groetjes en tot ziens!
    Marcel